23.9.2013

ארוחה עם חברים

בשישי האחרון אירחנו זוג חברים טובים לארוחת ערב אצלנו בדירה. אני אישית מעדיפה מפגשים אינטימיים יותר כשמדובר בארוחות ערב מאשר מפגשים המוניים עם כמה זוגות. כך אפשר לפתח שיחות יותר לעומק ולהשקיע באוכל מבלי לקרוע את עצמכם במטבח. הטמפרטורות מתחילות לרדת ומבחינתי המשמעות היא שאפשר לחזור לבשל. המטבח שלנו הופך למלכודת חום בימי הקיץ מה שאומר שרוב הבישולים מצטמצמים לפונקציונלים וקצרים.
החלטנו ללכת על תפריט עשיר בסלטים ומנות קטנות ומנה אחת שהיא גולת הכותרת - ניוקי בעבודת יד. השולחן היה כל כך פוטוגני שלא יכולתי להתאפק וצילמתי מכל זווית אפשרית. חוץ מהפוטוגניות, גם הטעם היה לא רע בכלל ורק מלחשוב על כל המנות האלה מתפתח אצלי רעב.
אז מה בתפריט?
ראשונות
סלט עגבניות שרי תמר מיובשות עם בזיליקום, פטה וצנוברים קלויים.
סלט חסה אלון עם גבינת דנאבלו(גבינה כחולה) ואגוזי מלך ברוטב ויניגרט תאנים.
אספרגוס בחמאה ולימון עם אגוזי מלך.
סלט ירוקים - עירית ובזיליקום קצוצים עם קשיו, שום, לימון ושמן זית.
מקלות בצק עלים מחמאה עם פרמז'ן, גרעיני חמניה ושום מיובש.
טוסטונים עם גבינת סנט מור ופרוסות ענבי מוסקט.

עיקרית
ניוקי תפוחי אדמה ביתי ברוטב שלושה סוגי פטריות, בצלי שאלוט, שום ואפונה, עם פרמז'ן ושמן כמהין מעל.
קינוח
גלידת אגוזי לוז מוניליה עם קנטונצ'יני של אמא שלי(מתכון של אמא שלי, אבל באמת שאף אחד לא עושה אותם מוצלחים כמוה), אגוזים קלויים ורוטב שוקולד 70%. להרכיב הכל יחד וללקק את האצבעות(וגם את צלחת ההגשה).
את רוב הסלטים וההכנות עשיתי מראש וכשהחברים הגיעו רק הוספתי תיבול או הקפצתי במחבת. חלק מהמתכונים הופיעו כאן בעבר בווריאציה כזו או אחרת, אז תסלחו לי אם אני חוזרת על עצמי...

סלט עגבניות שרי תמר מיובשות עם בזיליקום, פטה וצנוברים קלויים
חוצים את העגבניות לשניים, מורחים שמן זית, מפזרים קצת מלח ומכניסים לתנור שחומם ל180 מעלות למשך כ40 דקות.
חותכים פטה לקוביות, קורעים בזיליקום לחלקים בינוניים ומוסיפים פנימה. על מחבת מחממים שמן זית וקולים כחופן צנוברים עד להשחמה. שופכים פנימה לתערובת יחד עם השמן. השילוב של המרכיבים החמים נותן לכל הסיפור הזה מרקם מעולה, אבל זו הסיבה שכדאי לבחור בגבינת פטה בעלת מרקם קשה יחסית, אחרת הכל יהפוך לתערובת לא אסתטית במיוחד. מוסיפים מיץ מחצי לימון, שתי שיני שום כתושות ומעט מלח.
סלט חסה אלון עם גבינת דנאבלו(גבינה כחולה) ואגוזי מלך ברוטב ויניגרט תאנים
אין כאן שום רעיון חדש או עבודה מיוחדת, רק שילוב טוב של חומרים מוצלחים.
אני אוהבת לשים את החסה בקופסת פלסטיק ולשקשק עם הרוטב כך שכל עלה חסה מקבל את הרוטב שמגיע לו. מניחים מעל את הגבינה והאגוזים ומגישים. ניתן לשדרג עם תאנים טריות, פרוסות אגס או אפילו ענבים, ישתלב מצויין. השתמשתי בוינגרט תאנים מוכן של אוליה שקיבלנו במארז חג כלשהו. הוא ממש טעים, אבל יקר יחסית(בדקתי באתר אחרי שבשישי השתמשתי בטיפה האחרונה).
אספרגוס בחמאה ולימון עם אגוזי מלך
חותכים את הקצה ה"ענפי"(בערך שני סנטימטרים מהחלק התחתון) של האספרגוס. במידה והאספרגוס בעל גבעול עבה, כדאי לקלף עם קולפן שכבה אחת. האספרגוסים שבתמונה היו דקים ומוצלחים, כך שלא היה צורך.
חולטים את האספרגוס ומעבירים למי קרח מיד לאחר החליטה(על מנת לעצור את תהליך הבישול). אני חולטת את האספרגוס באמצעים הדלים שברשותי בדרך הזו - מרתיחים מים בסיר, בערך שליש מהסיר. כשהמים רותחים מניחים מעל מסננת פסטה(שלי עשויה מתכת אז זה עובד, לא מומלץ עם מסננת פלסטיק) ומכסים עם מכסה למשך כ4 דקות, או עד שהגוון של האספרגוס הופך לירוק עז. כמובן שנדרשת כאן התאמת סיר-מסננת, אבל שלי למשל יוצאת מגבולות הסיר ובכל זאת זה עובד...
במחבת ממיסים קוביית חמאה(בערך 5 גרם...) וסוחטים פנימה מיץ מחצי לימון. מוסיפים חופן אגוזי מלך ואת האספרגוס. מקפיצים במחבת למשך שתיים-שלוש דקות ומגישים.
סלט ירוקים
קוצצים בזיליקום ועירית לחתיכות בגודל כסנטימטר. מוסיפים פנימה כחצי חופן קשיו קלויים(עדיף קלויים ללא מלח, אם הם עם מלח, קחו בחשבון בתיבול), שן שום כתושה, מיץ מחצי לימון, מעט שמן זית ומלח לפי הטעם. מעררבים ומפזרים מעל מעט קשיו לפני ההגשה.
מקלות בצק עלים מחמאה עם פרמז'ן, גרעיני חמניה ושום מיובש
אני תמיד מחזיקה במקפיא אריזה של בצק עלים מחמאה, שיהיה. זה אלתור מהיר ונוח לנשנוש כשבאים אורחים, בין אם רוצים נשנוש מתוק או מלוח. האלתור הזה קל מאוד להכנה ולא דורש יותר מדי התעסקות ומשתמש במצרכים שתמיד נמצאים אצלי בבית. כמובן שיש אופציה של בצק עלים ממרגרינה, אבל היא אופציה משמעותית פחות טעימה ואיכותית.
אני קונה את הבצק של מעדנות והוא בהחלט עושה את העבודה.
פורסים את חתיכת הבצק לפרוסות לפי הגודל המועדף עליכם, אני פורסת לגודל של סנטימטר וחצי על כעשרה סנטימטרים. מועכים לתוך הבצק את גרעיני החמניה, שוב, לפי העדפת הכמות שלכם, לדעתי כמה שיותר, יותר טוב :)
מגרדים מעל גבינת פרמז'ן ושום מיובש(יש יש שום מיובש במגרסה שהזמנתי מIherb, מאוד נוח ומאוד טעים) ומכניסים לתנור. זהו. בלי ביצה, בלי התעסקות. אופים בתנור שחומם ל180 מעלות למשך כ20 דקות, או עד להשחמה.

טוסטונים עם גבינת סנט מור ופרוסות ענבי מוסקט
גם כאן, אין הרבה עבודה מעבר להרכבה של כמה מוצרים מוכנים יחד. לוקחים באגט כפרי או כל לחם צר שמועדף עליכם(אפשר גם לחמניות) ופורסים פרוסות בעובי כסנטימטר. מניחים מעל פרוסת גבינת סנט מור ומכניסים לתנור למשך כ10 דקות. מוסיפים מעל את פרוסות הענבים ומגישים. גם כאן, אפשר להחליף את הענבים בתאנים או אגסים. בעיני גבינות חריפות ופרי מתוק זה שילוב נהדר.
אני חושבת שהניוקי יקבל פוסט משל עצמו. מגיע לו :)
מקווה שנתתי השראה לארוחות הקרובות(ויש לו מעט כאלה בסופ"ש הארוך השלישי במספר לחודש הזה). בתאבון!

2 תגובות:

photo.fashion.passion - בלוג אופנה ישראלי אמר/ה...

הכל נראה משובח וטעים! כל הכבוד על ההשקעה והאירוח.
גם אנחנו אירחנו כאן ביום שבת 4 מבוגרים ו 2 ילדים והכנו ארוחה מעולה וקלילה! אני מאוד אוהבת לבשל ולארח, זה כל כך כיף.

קרן אמר/ה...

תודה!
גם אני מאוד נהנת לבשל ולארח, אבל לבשל לילדים נשמע כמו אתגר.