23.6.2011

המלצות לטיול באמסטרדם - חלק ב'

אחרי שבפוסט הקודם כתבתי המלצות טכניות יותר על מלון ותחבורה, הגענו אל האטרקציות וטיפים כלליים.

אטרקציות
שייט לילי - אטרקציה מומלצת במיוחד. החוויה מאוד מושפעת על ידי המדריך וכמות החביבות והידע הכללי שלו. בעיקרון השיט עובר דרך כל יעדי התיירות הפופולארים, יוצא אל המים הפתוחים וחוזר אל העיר. לדעתי שיט ביום מעט מיותר, אלא אם מזג האוויר נוראי ולא מאפשר הליכה מרובה ברגל במהלך היום. אנחנו לקחנו את השיט בשעה 10 בערב, בדיוק כשמתחיל להחשיך ביוני והיה פשוט מושלם. העיר מוארת בצורה מרהיבה והכל נראה קצת אחרת. אנחנו לקחנו שיט של הblue boat company והמדריכה שלנו היתה סטודנטית חביבה בשם נינה. היא ממש עשתה את השיט, סיפקה המון אנקדוטות קטנות ומעניינות וכל מיני סיפורים קטנים על העיר. השיט עלה 15 יורו לאדם.
אחד הסיפורים שהרשימו והדהימו אותנו במיוחד היה על הגדרות הקטנות על גדות התעלות. מסביב לרוב התעלות באמסטרדם מסומנים אזורי חניה. בעבר לא היו גדרות נמוכות שיחסמו את הרכבים מנפילה לתעלה וכ4 רכבים בשבוע בממוצע היו מוצאים את דרכם לתחתית התעלה. מה שמדהים בסיפור הזה הוא שאת הגדרות שמו חברות הביטוח בשיתוף אחת עם השניה. מסתבר שהיה להם יותר כלכלי לגדר את תעלות אמסטרדם מאשר להמשיך לשלם דמי ביטוח למכוניות צוללות.
שוק אלברט קויפ - השוק נמצא קרוב מאוד Heineken Experience ואנחנו הגענו אליו בהליכה של כ20 דקות מאזור המלון שלנו. אפשר לכנות את השוק כשוק הכרמל משודרג. ניתן למצוא שם הכל. החל מדוכני פרחים, גבינות וירקות ועד בגדים, נעליים, קוסמטיקה ומשחקים לילדים. השוק עצמו די מרווח וססגוני. המציאה היחידה שקניתי שם היו מטפחות עדינות ונעימות. מה שכן, בשוק נמצא דוכן הצ'יפס הכי טעים שנתקלנו בו בעיר. הדוכן ממוקם יחסית בשליש האחרון של השוק וצבוע בגווני סגול. מה שמוביל אותנו לעוד אטרקציה. מילה אחרונה על השוק, אם אין לכם כל כך זמן אליו, אפשר לדלג.
הצ'יפס ההולנדי - לרוב לא תמצאו אותו במסעדות או פאבים, בהן תקבלו את הצ'יפס "הרגיל". הצ'יפס ההולנדי נמכר בדוכני צ'יפס מיוחדים שלא מוכרים דבר פרט לזה, צ'יפס. הצ'יפס מוכן בשיטה מיוחדת שבה מטגנים אותו טיגון קצר מראש ומשאירים אותו לנוח בצד. כאשר מגיע לקוח, מכניסים את הצ'יפס לטיגון נוסף. הטריק הזה גורם לצ'יפס להיות רך כמו פירה מוקרם מבפנים ופריך וזהוב מבחוץ. באמת שלא כדאי לפספס, גם אם אתם סופרים קלוריות(ואם אתם באמת סופרים קלוריות, או שתוותרו על זה, או שתוותרו על אמסטרדם, היא לא יעד "רזה"). בדרך כלל הוא מגיע עם שליכט מיונז גדוש ועמוס ומעליו רוטב בוטנים מלוח. אנחנו קנינו בלי זה כי החבר לא אוכל מיונז(לא אוכל זו הגדרה עדינה, מתעב, מתחלחל ומזועזע זו הגדרה מעט יותר מדוייקת) ויכול להיות שעדיף ככה, כדי להצניע את רמת השחיתות. המחיר ברוב המקומות הוא 3.70 יורו למנה הגדולה.
שוק הפרחים - השוק נמצא על רחוב סינגל ונפתח כל בוקר בערך ב10:00. בכלליות, רוב המקומות נפתחים באמסטרדם ב10:00 במקרה הטוב וב10:30 במקרה הריאלי. הם אוהבים לישון בבוקר, ההולנדים. השוק נחמד מאוד לשוטטות. יש שם פרחים מסוגים שונים, פקעות של זני פרחים שבחיים לא ראיתם, חנויות מזכרות נחמדות ושתי חנויות גבינות ששווה להיכנס אליהן להצצה גם אם אתם לא רוכשים גבינה הביתה. אם מגיעים לעיר בתאריכים שונים מ21.03- 20.05, עונת הצבעונים, שוק הפרחים הוא ההזדמנות היחידה שלכם להנות מהפרחים האלגנטים האלה. מומלץ מאוד. בגלל שהמלון שלנו היה קרוב לשם יחסית, עברנו בדרכנו לאתרים השונים דרך השוק לא מעט פעמים ונהננו בכל פעם מחדש.
וונדל פארק - פארק ענקי בקצה אזור הליידספליין. הכניסה אליו נמצאת מול רציף הסירות הכחולות. מאוד נעים לשוטט בפארק, לערוך פיקניק או סתם לשכב על הדשא עם חברים או ספר. מזכיר קצת את הסנטרל פארק בניו יורק בהוויה שלו, מין ריכוז של טבע באמצע אזור אורבני. מאוד שקט שם, כמו ברוב העיר. מומלץ לבקר ביום נעים.
זנסה סחיין - או Zaanse Schans בכיתוב באנגלית הנו כפר קטן שמדגים את הולנד במאות הקודמות, עם המחלבה, תחנות הרוח ומפעל לקבקבי עץ. אנחנו הגענו לשם עצמאית עם רכבת מאמסטרדם סנטרל לכיוון Koog - Zaandijk, כשיוצאים מהתחנה יש הליכה של כ5 דקות לכיוון הכפר. עלות הנסיעה היא 2.80 יורו לכיוון לאדם והנסיעה אורכת כ20 דקות. רכבות חזרה תוכלו לתפוס כל 20 דקות בשעות המתות ובתדירות גבוהה יותר בשעות העומס. הכניסה למתחם עצמו היא בחינם וישנם כל מיני הסברים בתוך תחנות הרוח שעולים 3 יורו לאדם, אנחנו ויתרנו. המקום עצמו מאוד יפה ומרשים ואת כולו אופף ריח שוקולד מתקתק מהמפעל הסמוך. מומלץ בחום!
רובע החלונות האדומים - הרובע נמצא צפונית מזרחית לכיכר דאם. העירייה מנסה לצמצם את תופעת החלונות האדומים על ידי רכישת בניינים ברובע, השיטה הזו עובדת והיום ישנם 300 חלונות במקום 800 בעבר. אנחנו לא סיירנו באזור בשעות החושך אלא ב6 בערב בערך. האזור באווירה סליזית לייט עם כל מיני חנויות סקס ושלטי זימה, וכמובן, החלונות... ועדיין, משפחות עם ילדים מטיילים ולידם קבוצות גברים אנגלים רעשנים עם מדריך. חשוב לדעת, ברובע החלונות האדומים אסור לצלם, ישנן "משמרות צילום" מטעם הוועד העובד שדואגות שזה לא יקרה.

כיכר דאם והארמון - הכיכר המרכזית של העיר ואתנחתא מאזור הקניות. הכיכר עצמה מאוד עמוסה באנשים ורחבת הארמון מלאה באומני רחוב. כשאנחנו ביקרנו התקיימה תחרות כדור עף חופים וחול ים מילא את הרחבה. הארמון עצמו עובר שיפוצים אינטנסיביים כבר כמה שנים והכניסה מותרת לאזורים שונים לסירוגין, מומלץ לבדוק מראש אם מגיעים במיוחד.
מסעדות
מלבד הצ'יפס המפורסם שציינתי קודם, ההולנדים ידועים בהרינג שלהם. ישנם לא מעט דוכנים פזורים ברחבי העיר, לצערי לא אוכל להמליץ לכם על דוכן כלשהו מאחר ואנחנו לא ממש קהל היעד, אבל אם אתם כן, כדאי לנסות.

מחיר ארוחה במסעדה ממוצעת היה כ15 יורו לאדם בצהריים וכ22 יורו לארוחה קצת כבדה יותר(לא כולל יין). הבירה מהחבית עולה ברוב המקומות 3.5-4.5 יורו וכל מקום מגיש בירה מהחבית שונה לגמרי, יש שם עשרות סוגים שונים וכל פאב מחזיק חבית אחרת.
המסעדה הטובה ביותר שאכלנו בה היתה טוסקניני, מסעדה איטלקית שמדורגת כאחת המסעדות הטובות ביותר באמסטרדם באתר trip advisor(אנחנו משתמשים המון באתר הזה כשאנחנו בחו"ל, לקריאת טיפים על מסעדות או מלונות). המסעדה לא זולה, אבל יש לציין שלהבדיל מרוב המסעדות האיטלקיות, מנות הפסטה שלהם מוגשות בגודל סביר ולא בגודל מנת פתיחה. אנחנו מאוד נהננו מהאוכל והאווירה. יש לציין שהמסעדה תמיד מלאה ועמוסה במוזמנים ולכן כדאי להזמין מקום מראש.

אנחנו לא צפינו את זה, אבל באמסטרדם יש בשר מעולה, סטייקים לא רעים בכלל והם מפורסמים בספייריבס שלהם. המקום המפורסם ביותר בקרב הישראלים ובכלל הוא קפה דה קלוס, כולם ממליצים על הצלעות, מנה של 1.1 קילו של ספייר ריבס צלויות שעולה כ17 יורו ומגיעה עם סלט ולחם, אבל אני אכלתי דווקא את האנטריקוט ונהנתי מכל רגע, סטייק של 400 גרם שהיה עשוי טוב ועלה 22 יורו. החבר מפנטז עליו עד עכשיו ומתחרט שלקח צלעות, לא כי הן היו רעות, פשוט הסטייק היה טוב יותר. טעים, אבל תהיו מוכנים לישראליידה.
טיפים כלליים
  • הסופר הנפוץ ביותר באמסטרדם הוא אלברט היין, תראו אותו בכל חור וסביר שתאלצו לקנות בו. האוכל בו לא יקר משמעותית, אבל כל מוצרי הטואלטיקה מאוד יקרים. לגמרי במקרה ביום הראשון לשיטוטים בעיר נתקלנו במתחרה שלו בצפון רובע היורדן, ג'מבו(הם קוראים את זה כ"ימבו"). הוא ממוקם בערך באמצע רחוב Westerstraat והוא צבוע כולו בצהוב. בסופר הזה מצאנו דאורדורנטים במחיר נמוך מאוד, פירות ארוזים זולים יחסית וכמעט הכל בזול ביחס למתחרה הגדול אלברט. עוד פרט חשוב, על שקיות גדולות צריך לשלם ולכן עדיף שתסתובבו עם שקית בתיק אם אתם מתכננים קניה. באלברט היין יש שקיות קטנות בחינם, אבל הו נקרעות בקלות.
  • את המפה שלנו אנחנו קיבלנו במלון והיא היתה מצויינת ונוחה לשימוש, הכילה את מסלולי הטראמים ואת כל האטרקציות בעיר. מצאתי אותה אונליין כאן.
  • בעלי כרטיס אשראי עם צ'יפ בראש הכרטיס יתבקשו להקיש Pin code בעת השימוש בכרטיס בחנויות השונות. הקוד הזה הוא בעצם הקוד שלכם לכספומט ומבלי להקיש את הקוד הזה לא תוכלו להשתמש באשראי. אם אין לכם את הצ'יפ הזה, אל דאגה, בקשו מהמוכר/ת להעביר את הכרטיס רגיל וציינו שהכרטיס שלכם הוא כזה שדורש חתימה. לרוב תתבקשו להציג תעודה מזהה.
  • החזר מס. בתור תיירים מחוץ לאיחוד האירופי, אתם זכאים להחזר מס, במידה ותרכשו בסכום של מעל 50 יורו באותה קנייה. בכדי לקבל את ההחזר עליכם לבקש טופס החזר מס מהמוכר בעת הקניה. חלק מהמקומות דורשים שתגיעו עם הדרכון בכדי לקבל את הטופס(בסקצ'רס למשל, בזארה או H&M לא דרשו). בכדי פיזית לקבל את ההחזר, עליכם לגשת לדלפק המכס בשדה התעופה סכיפול ולהחתים את הקבלות. בעיקרון מזהירים שעליכם להראות את הרכישות לפקיד, אבל אנחנו לא באמת נדרשנו לשלוף את הכל, רק נשאלתי האם כל מה שקניתי עליי. דלפקי המכס נמצאים ליד דלפקי הצ'ק אין, לכיוון דלפק 17 אם אני זוכרת נכון. משם יש לגשת לדלפק של Global blue במידה ואתם מעוניינים בהחזר בכרטיס אשראי, או לסניף הבנק במידה ואתם מעוניינים בהחזר במזומן.
  • שירותים ציבוריים. להבדיל ממקומות אחרים בעולם, לא כל בתי הקפה והמסעדות הקטנות מצויידות בשירותים, לכן, מצאנו את עצמנו לא מעט פעמים חוזרים למלון בשביל הפסקת פיפי. נשמע מוזר אבל זו האמת. נתקלנו בשירותים ציבוריים בתשלום בכמה מקומות בעיר, אבל לא נכנסנו. קחו זאת בחשבון במהלך הטיול.
זהו, זה מה שהצלחתי לדלות מראשי. אם יש לכם שאלות, אתם מוזמנים לשאול שאלות במייל.
אמסטרדם היא אחת הערים הרגועות, הנעימות והשקטות ביותר שיצא לי לבלות בהן. אני יכולה לומר בוודאות שאחזור אליה בעתיד.

תגובה 1:

שרית כהן חכם אמר/ה...

עוד כמה שעות אני על טיסה לאמסטרדם.... שלחתי לעצמי את הלינק של הבלוג שלך