11.6.2011

חזרה בארץ

נחתנו בשישי בבוקר לחום של תל אביב, עייפים מהנסיעה, אבל טעונים ברוגע ושלווה משם. זה היה שבוע חלומי-משהו. כל כך נהננו מההתנתקות החלקית מהארץ, מהשקט ששורר סביב, מהבילוי רק שנינו יחד ומהעיר המיוחדת הזו.
כבר יצא לי לטייל בכמה ערים באירופה, אך מאף אחת מהן לא נהנתי כמו מאמסטרדם. יש נטייה לקשר מיידית את העיר הזו עם המריחואנה החוקית, אבל לטעמי יש בה הרבה מעבר. יש בה עשרות מוזיאונים מכל סוג וזן, פארקים יפים, רחובות שנעים לשוטט בהם, ההתמצאות בעיר קלה במיוחד ואף אחד לא ישפוט אותך אם תשב על כוס בירה ב10 בבוקר(כמו רוב התיירים האנגלים והגרמנים).
החוויה בעיר הראתה שאפשר גם אחרת. אני מאוד אוהבת את תל אביב, אבל יש המון דברים שחסרים לה בכדי להיות עיר גדולה ויעד תיירות נוח. תחשבו על התייר שמגיע לארץ וצריך להגיע למלון בתל אביב. רכבת לתל אביב מרכז אפשר לתפוס אחת לשעה החל מ8 בערב, וגם זה רק במידה והגיע באמצע שבוע ולא בשישי-שבת. משם עליו לקחת מונית ליעדו ולהיעשק על ידי נהגי המוניות התל אביבים, כי אוטובוסים אין במהלך הלילה וביום אין שום דרך קלה להתמצא בהם.

באמסטרדם לעומת זאת, רכבת לכיוון העיר יוצאת משדה התעופה כל 15 דקות "בשעות המתות" וכל 5 דקות בשעות העומס. משם מגיעים לתחנה המרכזית של אמסטרדם ועולים על טראם שמגיע כל 5-10 דקות למרכז העיר.

כמה פשוט היה להפעיל רכבת חשמלית שכזו על הצירים הראשיים בתל אביב, כמו ארלוזרוב מרכבת מרכז, נמיר, דיזינגוף. כמה פשוט? כנראה שלא פשוט בכלל. במקום לפנטז על רכבת תחתית בתל אביב שתהיה מוכנה לשימוש לנכדים שלנו במקרה הטוב או לנכדים שלהם במקרה הסביר, יכלו ללכת על פתרון חשמלי, ירוק ונכון לסביבה. כרגע מעדיפים לעבור לאופציית "העורקים הראשיים" ב1 ביולי תוך שימוש באוטובוסים.
טראם בפעולה

אמסטרדם היא אחת הערים עם האוויר הנקי ביותר שיצא לי לנשום, בעיקר בגלל השימוש הנרחב בתחבורה חשמלית והגבלת כניסת כלי רכב לעיר(על ידי קביעת מחיר גבוה מאוד לחניה בעיר). חבל שבגלל כניעה לגוף לא מתפקד ומושחת כמו "דן", אנחנו ממשיכים לזהם את גוש דן ולא עוברים לאלטרנטיבה הגיונית יותר, חשמלית.

ברור לי שההשוואה לתשתיות ורמת הפיתוח של אמסטרדם, או כל עיר אירופאית אחרת לצורך העיניין, היא לא השוואה נכונה. אמסטרדם קיימת מאות שנים ואילו תל אביב מאה וקצת. אבל בדיוק מהסיבה הזו היינו אמורים להראות אחרת. יש עשרות מודלים עירוניים בעולם שקיימים ועובדים, מדוע לא ללמוד מהם וליישם אותם? נכון, אנחנו אור לגויים בהרבה מאוד תחומים, ההולנדים יכולים ללמוד מאיתנו חריצות מהי, אבל בתחום של פיתוח עירוני אנחנו בקושי גיץ מהמדורה. מתי יבינו שאפשר לעשות את זה אחרת ולא צריך להמציא את הגלגל? אפשר פשוט לקפוץ לרגע לאירופה וללמוד דבר או שניים על פיתוח עירוני.

7 תגובות:

sefi אמר/ה...

זה מה שאת מספרת על הטיול?
אני יכולה להגיד לך שאחרי חצי שנה בעיר עם התחבורה הציבורית הנוחה בעולם שרכבת תחתית לא מתאימה לתל אביב. היא לא תוכל לעצור בכל צומת וזה מקסימום טוב ללחצות את העיר על ציר ג'בוטינסקי או מיפו לרמת אביב.
ולגבי מוניות, בתל אביב זה זול ויש מוניות שרות 24 שעות בימימה ומעולם לא הרגשתי שהתחבורה הציבורית בתל אביב לא נוחה.
זה כאיו נורא באופנה להתלונון על תחבורה ציבורית בתל אביב, אבל אם מסתכלים לעומק מבינים שזאת עיר ממש קטנה וכל מה שיש בה מספק המון שרותים נוחים. די להסתכל על מה שיש באירופה כי זה לא אותה כמות אנשים ולא אותו הגודל הגיאוגרפי.
ולגבי אוייר נקי זה נכון. היה עדיף אם היו מגבילים את כניסת המכוניות לעיר.

חוץ מזה אמסטרדם היא עיר מעולה והדבר הכי כיפי בה זה לאכול פטל בפארק וגבינה.

marjorie morningstar אמר/ה...

האמת שהיתה לי שיחה בעניין עם חברים לפני כמה ימים. רכבת תחתית בתל אביב לא אפשרית, משיקולים בטחוניים מובנים.
לגבי חשמלית - זה אמנם לא מזהם, אבל מזכרונותי מברלין מדובר בכלי איטי משמעותית.
הפתרון האמיתי הוא הגבלת כניסת רכבים פרטיים ונתיבים לתחבורה ציבורית בלבד. אגב, יש כמה וכמה נת"צים חדשים-דנדשים בתל אביב, אבל הבעיה העיקרית איתם היא האכיפה, שהיא בסמכות משרד התחבורה ולא בסמכות הרשויות המקומיות.

bini אמר/ה...

אז רכבת תחתית לא רק בתל אביב, בכל גוש דן וגם הרצליה ורמת השרון ושתעבוד גם אחרי 12 בלילה. לא חייבים תחנה בכל צומת בת"א, אולי רק להוסיף אחת במרכז.
וגם עניין המחיר מעצבן. כשהייתי משלמת 31 שקל על נסיעה לב"ש הייתי נזכרת כמה עולה לנסוע מרחק כזה בפריז. וגם לא ברור לאן הכסף הזה הולך, בטוח לא משקיעים אותו בתחזוקת בטיחות הרכבת.
בקיצור, התחבורה הציבורית בארץ על הפנים וממש לא מצדיקה את המחיר שגובים עבורה.

קרן אמר/ה...

ספי, יש לי הרבה מה לספר על הטיול, אבל זה לא פוסט על הטיול, זה פוסט על תחבורה בתל אביב.
לא טענתי שרכבת תחתית היא הפתרון, להיפך. אני טוענת שהפתרון צריך להיות חשמלית בצירים הראשיים.
לומר שהמוניות בתל אביב הן זולות זה ממש לא מדוייק. אם מונית מקניון רמת אביב לרכבת אוניברסיטה עולה 25 ש"ח, זה לא זול.
מנהטן גדולה מעט מתל אביב, ואם מחשיבים את רמת גן-גבעתיים-הרצליה, הגוש הזה גדול עוד יותר. הגיוני שתהיה בו תחבורה שמספקת פתרון יעיל.
זה לא עניין של אופנות, אני כותבת על הבעיה הזו כבר לא מעט זמן, פשוט כי אין אלטרנטיבות בארץ. כשחוזרים מחו"ל מבינים שכן אפשר לעשות את זה אחרת.

מרג'ורי, הטראם באמסטרדם נוסע מהר יותר מאוטובוס, ובטח שיותר מהר מעומס התנועה בתל אביב. אני מסכימה שצריך להגביל את כניסת הרכבים, אבל צריך לתת פתרונות לכל אותם אנשים שלא יוכלו להיכנס. בינתיים רק מוסיפים מגבלות, אבל לא מוסיפים פתרונות. לדוגמא, הנתיב המהיר אמנם נוח למי שגר בירושלים ועובד במרכז תל אביב, אבל השאטלים לא מגיעים לרמת החייל או הרצליה. בכלליות, התחבורה הציבורית לאזורי התעסוקה המרכזיים בגוש דן לוקה בחסר. נסי להגיע מדרום תל אביב לקריית אריה, יותר קל להגיע לאילת.

ביני, זה אכן לא מובן למה המחיר כל כך גבוה וממשיך לעלות כל פעם מחדש, בתדירות גבוהה. עכשיו גם מחירי האוטובוסים הולכים לעלות...

sefi אמר/ה...

אני מבינה את הצורך של כולנו בחיים נוחים יותר ותחבורה ציבורית היא חלק מאוד גדול בזה. אבל החיים שלנו כבר נוחים מדי, לא ככה?
גם ככה כולנו עסוקים בליכוד כל הזמן וכל ענייני התחבורה רק מקדמים את כל עניין העבודה ופחות את עניין המנוחה.
יעילות תחבורה זה גם משהו שהקפיטליזם מכתיב. הלוואי וכולנו יכולנו לנוח יותר, ללכת יותר ברגל, לרכב על אופניים ולטייל בטבע. לא רק לחשוב איך להגיע מהר יותר.
סורי על התגובה המוזרה. פשוט ניראה כאילו כולם רוצים שיהיה נוח יותר אבל רק גורמים למירמור ולא שמחים על מה שכבר יש.
ובפריז יש הרבה יותר אנשים שמשתמשים ברכבת ואנשים בכלל ולכן זה זול יותר.
בדיו כמו פדיקור ומניקור. בניו יורק היקרה זה הרבה יותר זול מבארץ כי כולם פה הולכים לעשות ולכן זה גם יותר זול. בכל מקרה, כשנהיה מדינה בגודל כמו באירופה ניתן יהיה להשוות. כעת מוקדם מדי.

שיקסע אמר/ה...

התמונות מקסימום, זה קודם כל ;) לגבי הדיון על התחבורה הציבורית בתל אביב - אני חייבת להגיד שבתור מישהי שגרה במרכז העיר, אף פעם לא הייתה לי בעיה להגיע עם קו 5 ממקום למקום, ומהבחינה הזאת זה מאוד נוח, אבל הבעיה מתחילה כשרוצים להגיע, למשל, מיפו למרכז העיר, או מדיזנגוף ליד אליהו, או משדרות יהודית לכל מקום נורמלי. מה עושים אז? אז כן, היא לגמרי טעונת שיפור

קרן אמר/ה...

ספי, אני פשוט חושבת שזו הסתכלות מעט תמימה על המצב. אני אתן לך דוגמא אחרת. מרכז תל אביב הופך לאט לאט לבלתי מושג לסטודנטים ולכן חלקם עוברים לרמת גן או גבעתיים. הם עדיין צריכים להגיע לאוניברסיטה כל יום, היום אין להם אפשרות מהירה לעשות את זה ונסיעה של 20 דקות הופכת לשעה וחצי. כשלמדתי באקדמית בדרום תל אביב(ליד בלומפילד) ועבדתי במשרה חלקית בקריית אריה, לא יכולתי להגיע לעבודה בלי רכב. זה דרש שלושה אוטובוסים וחצי שעה הליכה במצטבר. זו הסיבה שאני לא מסכימה איתך בעניין הנוחות.

זה נכון אולי לגבי מי שגר ועובד במרכז תל אביב וההורים והחברים שלו גרים קרוב יחסית או במקום שאפשר להגיע אליו במונית שירות.

אני מסכימה איתך בנוגע למחיר וכמות המשתמשים. העניין הוא שזה הביצה והתרנגולת. אנשים לא משתמשים בתחבורה הציבורית כי היא לא נוחה ויקרה במצטבר(לי למשל יותר משתלם לסוע ברכב לנהריה מאשר ברכבת, יותר זול), אבל בגלל שכמות המשתמשים לא גדלה, המחיר לא יורד.

שיקסע, תודה, נהננו לצלם אותן :)
יש איזורים בתל אביב שבהם באמת נוח להתנהל, כמו מרכז תל אביב כמו שציינת, אבל הם לא הרוב. למשל, גם להגיע מאזור האוניברסיטה לאבן גבירול או הסנטר די נוח. אבל צריך לקשר באותה דרך את שאר האזורים הראשיים.